Så lär vi oss nya saker tillsammans på Lärande Grundskola Fresta
Vad innebär meningsfullt lärande? På Lärande Grundskola jobbar vi i ämnesintegrerade uppdrag, det innebär att vi kombinerar innehåll från flera ämnen, för att väcka våra elevers nyfikenhet och ge dem möjlighet att använda sina nya kunskaper i ett tydligt sammanhang. På den här sidan beskriver vi ett exempel på hur ett sådant uppdrag är formulerat, hur det kombinerar olika ämnen och hur både elever och medarbetare upplevde arbetet.
Så väcker vi elevernas kreativitet med uppdraget "Fornstigen"
Vi inleder läsåret med “Fornstigen” för eleverna i team 3 som syftar till att, på ett lekfullt och intresseväckande sätt, arbeta sig igenom historien från istiden till järnåldern. Eleverna fick i uppdrag att, utifrån fri tolkning, skapa en stig för respektive tidsålder, som sen skulle presenteras för andra, på och utanför skolan.
Ämnen som ingick i uppdraget
SO
Svenska
Svenska som andraspråk
Engelska
Matematik
Idrott och hälsa
Bild
NO
Teknik
Hur gick arbetet med uppdraget till?
Teamet gick igenom en tidsepok per vecka, bestående av både teori och praktiska, kreativa uppgifter. Eleverna delades upp i grupper och tilldelades en varsin epok som de sen fick tolka fritt. Genom att skapa modeller och jobba med varierade material kunde de konkretisera och visualisera sina kunskaper, vilket hjälpte dem att förstå och minnas informationen bättre. Slutresultatet visades upp, för andra elever och närstående, under en vernissage i skolans lokaler. Forskningen visar nämligen att verkliga mottagare skapar mening och motivation för eleven.
Hur upplevde eleverna arbetet med uppdraget?
Vi frågar teamlärare Lina Sabir Gül och Anna Ryding.
– Det här är ett väldigt uppskattat uppdrag bland våra elever. Det väcker frågor och då kan man anpassa undervisningen utifrån det som de intresserar sig för. När de jobbar med sina stigar bubblar idéerna och det är så kul att följa arbetet.
– Att jobba i uppdrag är generellt väldigt motiverande för eleverna. När vi avslutat ett uppdrag är de väldigt förväntansfulla över vad som kommer härnäst. Två gånger per år bjuder vi in alla föräldrar och närstående till vernissage, där de får ta del av uppdragen. Att ha en verklig mottagare är också något som skapar engagemang och meningsfullhet i teamet och det är därför något som vi jobbar med, på olika sätt, i varje uppdrag.
Vad ser lärarna för fördelar med att jobba med ämnesintegrerade uppdrag?
Vi frågar teamlärare Lina Sabir Gül och Anna Ryding. – Att inte behöva bryta undervisningen för att man enligt schemat ska gå över från ett ämne till ett annat ger större utrymme att anpassa undervisningen efter den elevgrupp man jobbar med, deras intressen och frågor är med och styr. De får ett viktigt inflytande över sitt eget lärande. Hur gick arbetet med uppdraget till? Teamet gick igenom en tidsepok per vecka, bestående av både teori och praktiska, kreativa uppgifter. Eleverna delades upp i grupper och tilldelades en varsin epok som de sen fick tolka fritt. Genom att skapa modeller och jobba med varierade material kunde de konkretisera och visualisera sina kunskaper, vilket hjälpte dem att förstå och minnas informationen bättre. Slutresultatet visades upp, för andra elever och närstående, under en vernissage i skolans lokaler. Forskningen visar nämligen att verkliga mottagare skapar mening och motivation för eleven. Hur upplevde eleverna arbetet med uppdraget? Vi frågar teamlärare Lina Sabir Gül och Anna Ryding. Det här är ett väldigt uppskattat uppdrag bland våra elever. Det väcker frågor och då kan man anpassa undervisningen utifrån det som de intresserar sig för. När de jobbar med sina stigar bubblar idéerna och det är så kul att följa arbetet. Att jobba i uppdrag är generellt väldigt motiverande för eleverna. När vi avslutat ett uppdrag är de väldigt förväntansfulla över vad som kommer härnäst. Två gånger per år bjuder vi in alla föräldrar och närstående till vernissage, där de får ta del av uppdragen. Att ha en verklig mottagare är också något som skapar engagemang och meningsfullhet i teamet och det är därför något som vi jobbar med, på olika sätt, i varje uppdrag. Vad ser lärarna för fördelar med att jobba med ämnesintegrerade uppdrag? Vi frågar teamlärare Lina Sabir Gül och Anna Ryding. Att inte behöva bryta undervisningen för att man enligt schemat ska gå över från ett ämne till ett annat ger större utrymme att anpassa undervisningen efter den elevgrupp man jobbar med, deras intressen och frågor är med och styr. De får ett viktigt inflytande över sitt eget lärande.