Närvarande lärare på Lärande Grundskola Östra

På Lärande Grundskola samarbetar minst två lärare i varje team och följer eleverna under hela skoldagen. Allt för att skapa en trygg miljö och främja goda relationer. Här får Elvira Andersson Lööv och Torbjörn Karlsson, teamlärare i team 1 på Lärande Grundskola Östra, berätta vad Lärandemodellens hörnsten “Närvarande lärare” innebär för vardagen på skolan.

Torbjörn Karlsson och Elvira Andersson Lööv, teamlärare i team 1 på Lärande Grundskola Östra.
Torbjörn Karlsson och Elvira Andersson Lööv, teamlärare i team 1 på Lärande Grundskola Östra.

På vilket sätt skiljer sig arbetet på Lärande Grundskola från uppdraget som lärare på en annan skola?

– Det är ju egentligen två viktiga delar, vi arbetar ämnesintegrerat istället för att dela upp varje ämne i enskilda pass på schemat och vi lärare arbetar mycket närmare varandra och eleverna än i den traditionella skolan, summerar Elvira och berättar vidare: 

– I tidigare roller som klasslärare planerade jag undervisningen i alla ämnen enskilt och på egen hand. Här gör vi det tillsammans och utifrån ämnesinnehållet som helhet. Att göra det gemensamt med Torbjörn utvecklar både mig i min lärarroll och själva undervisningen.    

– Jobbar man här så vill man utvecklas! Att uppdragen som vi arbetar med förenar alla oss som jobbar på någon av våra Lärande Grundskolor bidrar också till att jag fortsätter ta steg framåt. Utöver att utvecklas varje dag i mötet med mitt närmsta team så gör samtalen i de gemensamma lärgrupperna, där vi får träffa kollegor från andra enheter, att jag får ytterligare ett lager av inspiration och nya idéer att ta med mig i vardagen, det passar mig bra! Fyller Torbjörn i. 

Vi lärare arbetar mycket närmare varandra och eleverna än i den traditionella skolan

Elvira Andersson Lööv Teamlärare, Team 1

På vilket sätt bidrar teamlärarskapet till elevernas lärande, trygghet och studiero?

– Begreppet närvarande lärare brukar jag förklara med ordet “härvaro”, vi finns nära våra elever och följer med i både tankar och diskussioner. Det bidrar till att bygga starka relationer. Dessutom har de ständig tillgång till oss båda, vilket tydligt bidrar till tryggheten i elevgruppen, menar Torbjörn.    

– Att vi lärare jobbar i team gör oss till förebilder för samarbete. Teamlärarskapet hänger ihop med samarbetet inom hela teamet. Många skolor arbetar kooperativt, men arbetssättet faller när någons lärkompis är borta. Hos oss samarbetar eleverna på flera nivåer; med sin lärkompis, med sin bordsgrupp och med hela teamet. Det är okej att prata om man håller sig till ämnet. Det skapar dels en trygghet mellan eleverna och bidrar också till deras lärande, de lär sig av varandra, avslutar Elvira. 


Så gör Närvarande lärare skillnad

1. Trygghet

Tid och utrymme att verkligen lära känna varje elev

2. Utveckling

Ökade möjligheter till anpassningar, för att möta varje elev där den är

3. Team

Att arbeta som team skapar en dynamik där lärare kan nyttja varandras styrkor och komplettera varandra

4. Framgång

Att känna sina elever väl skapar förutsättningar för att stärka undervisningens kvalitet, vilket ger bättre resultat