Så lär vi oss nya saker tillsammans på Lärande Grundskola Östra

Vad innebär Meningsfullt lärande? På Lärande Grundskola jobbar vi i ämnesintegrerade uppdrag, det innebär att vi kombinerar innehåll från flera ämnen, för att väcka våra elevers nyfikenhet och ge dem möjlighet att använda sina nya kunskaper i ett tydligt sammanhang. På den här sidan beskriver vi ett exempel på hur ett sådant uppdrag är formulerat, hur det kombinerar olika ämnen och hur både elever och medarbetare upplevde arbetet.

Uppdraget "Bokstavstjuven"  - ett sätt att inspirera till läsning

Det här uppdraget inleder läsåret för elever i team 1 och syftar till att, på ett intresseväckande sätt, arbeta med de olika bokstäverna i alfabetet och väcka elevernas nyfikenhet inför läsning.  

Ämnen som ingick i uppdraget

Svenska

Matematik

Engelska

Bild

Idrott och hälsa

Musik

Svenska som andraspråk

För att väcka elevernas nyfikenhet kretsar uppdraget kring en fiktiv figur; Bokstavs-Bodil. I den introducerande delen har Bodil stulit bokstäver från team 1 och ber om hjälp att förstå hur hon ska kunna använda dem. Under uppdragets gång får sen teamet stegvis, genom olika övningar och moment reda på mer information om Bodil. Teamet skriver brev och har kontinuerlig kontakt med henne genom hela perioden, på så sätt blir hon en tydlig mottagare för elevernas nyvunna kunskaper, det de lärt sig får de sätta ord på och föra vidare till henne.  

För att tillgodose elevers olika förutsättningar och göra lärandet mer engagerande och effektivt är det viktigt att använda flera olika kommunikationssätt för att förmedla ett budskap eller innehåll i undervisningen. I uppdragen med Bokstavs-Bodil har detta inneburit att eleverna fått arbeta med både digitala och analoga verktyg, skriva, rita, leta efter ord och skapa former – allt för att stimulera flera sinnen och fördjupa förståelsen. 

För att möta behovet av att träna på specifika delar av undervisningen har vi också vissa pass i veckan där vi fokuserar på ett ämne eller moment, exempelvis matematik eller läsning.  

Vi frågar Elvira Andersson Lööv, teamlärare i team 1:

– Introduktionerna av uppdragen är genomgående utformade för att väcka nyfikenhet och få eleverna att reflektera, vilket verkligen har gått hem hos våra elever, berättar Elvira.

– De introducerande delarna av uppdraget fyller på med baskunskaper och sen gäller det att anpassa undervisningen baserat på intresse från den specifika elevgruppen. Det här teamet blev väldigt nyfikna på hur Bodil såg ut, så därför kopplade vi undervisningen till att ta reda på mer. Vi skrev brev till henne, som hon svarade väldigt svävande på. Eleverna fick sen både rita och skriva hur de tänkte sig att hon såg ut. Det förstärkte engagemanget.  

Vi frågar Torbjörn Karlsson, teamlärare i team 1:

– Att inte vara bunden till separata planeringar, eller läroböcker för respektive ämne skapar en frihet som underlättar i differentieringsuppdraget, som handlar om att möta varje elev där den är. Vi planerar undervisningen en vecka i taget, vilket kräver ganska mycket av oss som lärare, men det är avgörande för att vi ska ge våra elever förutsättningar att lära sig så mycket som möjligt, avslutar Torbjörn.