Närvarande lärare på Lärande Grundskola Fresta

På Lärande Grundskola Fresta samarbetar minst två lärare i varje team och följer eleverna under hela skoldagen. Allt för att skapa en trygg miljö och främja goda relationer. Här får Lina Sabir Gül och Anna Ryding, teamlärare i team 1 på Lärande Grundskola Fresta, berätta vad Lärandemodellens hörnsten “Närvarande lärare” innebär för vardagen på skolan.

Anna Ryding och  Lina Sabir Gül, teamlärare i team 1 på Lärande Grundskola Fresta.
Anna Ryding och Lina Sabir Gül, teamlärare i team 1 på Lärande Grundskola Fresta.

På vilket sätt skiljer sig arbetet på Lärande Grundskola från uppdraget som lärare på en annan skola? 

– Jag har jobbat på den här skolan i 16 år, vilket innebär att jag varit med under övergången till Lärande Grundskola och införandet av de nya arbetssätten som följde med i det förändringsarbetet. För mig är den största skillnaden att vi numera arbetar i ämnesintegrerade uppdrag. Det ger mig ett helt annat utrymme att vara kreativ och flexibel i mitt uppdrag som lärare, berättar Anna, och fortsätter:
 

– Läsåret är uppdelat i sex uppdragsperioder och mellan dem har vi en mellanvecka med studiedagar, vilket gör att det finns tid att stanna upp och reflektera kring hur vi kan utveckla undervisningen inför det uppdrag som kommer. Det har jag inte varit med om innan och det är verkligen något som gör oss till bättre lärare! 


För Lina är det samarbetet som sticker ut:  

– Jag kände mig ganska ensam i mitt tidigare uppdrag, då jag planerade undervisningen på egen hand, vilket är väldigt vanligt. Numera gör vi all planering tillsammans och kan bolla utifrån olika perspektiv. Den typen av nära samarbete gör jobbet mycket roligare och stärker undervisningens kvalitet.  

Vårt nära samarbete gör jobbet mycket roligare och stärker undervisningens kvalitet.

Lina Sabir Gül Teamlärare, Team 1

På vilket sätt bidrar teamlärarskapet till elevernas lärande, trygghet och studiero?

– Att vara två lärare som arbetar med samma elevgrupp gör att vi kan hjälpas åt på många sätt, exempelvis i arbetet med att bygga ett tryggt team och i bedömningen av våra elevers kunskaper, menar Lina.   

– Att det är ett sammanhållet team och inte två parallellklasser underlättar också när det kommer till att differentiera undervisningen och utmana varje elev utifrån hens behov och förutsättningar. Vi kan enkelt dela upp teamet i lärgrupper utifrån olika nivåer, där vissa får utrymme att repetera det grundläggande och andra får möjlighet till spetsinlärning, avslutar Anna.  

Så gör Närvarande lärare skillnad

1. Trygghet

Tid och utrymme för fler lärare att verkligen lära känna varje elev

2. Utveckling

Ökade möjligheter till anpassningar, för att möta varje elev där den är

3. Team

Att arbeta som team skapar en dynamik där både lärare och eleverkan nyttja varandras styrkor och komplettera varandra

4. Framgång

Att känna sina elever skapar förutsättningar för att stärka undervisningens kvalitet, vilket ger bättre resultat